تماس با ما جبهه ها در پدافند غیر عامل 23 - پایگاه خبری ماهین نیوز
سفارش تبلیغ
صبا

جنگ شهری

جنگ شهری یکی از ترفند های جنگ نرم و یا در واقع ادامه آن می باشد که باید زوایای آن را شناخت و از آن برای پدافند غیر عامل  بهره درست برد. اگردر جنگ کلاسیک برای حمله به جایی نیروها 3 به یک باید باشند یعنی سه برابر نیروی حریف لازم است تا حمله آغاز شود: یک برابر برای مقابله به مثل و یا جنگ های انرادی یک برابر برای تصفیه و پاکسازی یک برابر هم برای استقرار . اما در جنگ شهری این نسبت به ده برابر می رسد یعنی برای مقابله با جنگ شهری اگر نیروهای شورشگر 10نفر باشند برای مقابله با آنان باید صد نفر آماه باشند. جنگ شهری بر دونوع است یکی قبل از جنگ واقعی یکی بعد از جنگ. مثلا نیروهای شورشگر ممکن است مدتی سکون اختیار کنند و به صورت آتش زیر خاکستر یا صلح مسلح عمل کنند یعنی به تهیه و انبار سلاح و مهمات بپردازند. دراین حالت آغازگر جنگ شهری منتظر فرصت می ماند و یا میتواند هرلحظه خواست جنگ را شروع کند. اما در نوع بعد از جنگ واقعی آغاز گر برای رهایی شهرش از اشغالگران می جنگد. و یا اشغالگر برای تکمیل محاصره خود اقدام به جنگ شهری می کند. به دلیل اهمیت این موضوع اکنون جنگ شهری به عنوان یک تئوری یا اصول علمی مبارزه در بسیاری از دانشگاه های جنگ تدریس می شود. در گذشته نیز کتبی به فارسی ترجمه شده بود که اغلب آن ها را فردی به نام علی میهندوست از منابع خارجی ترجمه می کرده است. اکنون مردم خاورمیانه بیش از همه  در گیر این جنگ هستند چه در فلسطین که اسرائیلی ها شهر هارا اشغال کرده اند و چه خود فلسطینی ها که هر از چند گاهی به جنگ پارتیزانی روی می آورند. در عراق یا افغانستان که تقریبا همه روزه جنگ شهری چه از سوی اشغالگران و چه از سوی پارتیزان ها در جریان است. در جنگ جهانی اول یا دوم هم جنگ شهری یا ارتش سری برعلیه نازی ها در اغلب کشورها شکل می گرفت. در ویتنام وکره جنوبی و مناطق بحران زده آفریقا یا آمریکای جنوبی نیز چریک های شهری حضور داشته اند و برخی از آن ها به اسطوره نیز تبدیل شدند. در جنگ شهری حتما باید از سلاح های سبک و پرسروصدا استفاده شود درواقع سلاح در این جنگ یک بمب کشنده نیست بلکه یک بلند گوو یک وسیله تبلیغی است. تبلیغ از آن جهت که به طرفداران خود روحیه دهد و به مخالفان خود هشدار. مثلا وقتی یک وزیر یا وکیلی را می کشند و یا اورا ترور بی هدف می کنند . در واقع کشتن او ملاک نیست بلکه نحوه بهره برداری از آن ملاک است. در اوایل انقلاب ما شاهد این جنگ ها بودیم که به ترور شهید بهشتی و واقعه حزب جمهوری و نخست وزیری انجامید. در واقع دشمن یا گروه داخلی و ستون پنجم که به منافقین شهرت یافتند می خواستند با این ترورها ترس و وحشت در نیرو های خط امام ایجاد کنند و آن ها از راهی که می روند بترسانند. اما امام ره با اینکه دانشگاه جنگ درس نخوانده و دکترای روانشناسی عمومی هم نداشت، با استفاده از شیوه های مکتبی و عملکرد ائمه توانست این حرکت را معکوس نموده و از آن برای ضد تبلیغ استفاده کند. تا جائیکه حتی نیروهای قبلی که معتقد به این ترورها بودند به تشکیک می رسبدند مثلا من یادم است که ما در موقع شهادت شهید مطهری در دانشگاه تهران و دانشکده مدیریت انجمن اسلامی داشتیم تبلیغات بوسیله دکتر پیمان برعلیه شهید بهشتی ومطهری زیاد بود و دکتر پیمان از شهید بهشتی بعنوان گردن کلفت انقلاب نام می برد وقتی شهید مطهری ترور شد من به بچه های انجمن اسلامی گفتم که یک پلاکار د بزنیم و شهادت استاد را تسلیت بگوئیم ! تازه آن هائی که انجمن اسلامی بودند گفتند : اول باید ثابت شود که شهید بوده ! یا وقتی در کلاسی در سازمان هواشناسی درس میدادم و تقریبا همه کارکنان در سالن عمومی در آن کلاس حضور داشتند یکی از شاگردان شیرینی پخش کرد که شهید رجائی بالخره ترور شد! حالا خیلی از همان ها مسلما از این کارشان شرمنده شدند و حتی شاید دوسه روز بعد با شنیدن سخنان و استدلال های امام ره از عقاید خود برگشتند. لذا در جنگ شهری حمایت مردمی  از اهمیت بالایی برخوردار است یعنی متقابلا بین جنگ شهری و حمایت مردمی یک رابطه تعاملی وجود دارد. اگر مردم از جنگ شهری حمایت نکنند جنگ شهری فورا فروکش می کند .اما ار حمایت کنند ممکن است طول بکشد و به مرحله جنگ خیابانی نیز تبدیل شود. در بررسی های به عمل آمده معلوم شده که آگاهی مردم از اهداف پنهانی مسئولان جنگ شهری مانع از حمایت از آن ها می شود. یعنی مردم بدانند که شروع کنند گان جنگ شهری که شعار حمایت از مردم را می دهند در عمل مردم را احمق فرض کرده و مایلند خودشان بجای مردم تصمیم بگیرند. بزرگترین ضربه بر آنان وارد می شود. اما اگر برعکس متوجه شوند که آن ها حقیقت جو هستند حمایت بالامی گیرد. مثلا در مدینه خیابان بزرگی است به نام امام علی که از نزدیکی های حرم پیامبر تا نخلستان های مدینه کشیده شده است . در صدر اسلام وقتی ایرانیان شکست خوردند وسران آن ها اسیر شدند خلیفه دوم دستور داد تا این اسرای جنگی را در همین نخلستان ها اسکان دهند مقام های بلند پایه ایرانی در این نخلستان ها بصورت کپر نشینی در نهایت فقر و فلاکت زندگی می کردند. تنها کسی که به این ها کمک می کرد حضرت علی ع بود که شبانه انبان نان به دوش می کشید و مخفیانه اینهمه راه را طی می کرد و به اسرای ایرانی نان وغذا می رساند . این کمک ها چنان علقه ای ایجاد کرد که ایران با این عظمت تابع این امام همام شد. اکنون هم در کشور عراق هم اغلب کسانی که مسئول هستند از اسرائی بودند که در اردو گاههای ایران  از مسئولان ایرانی مهر و محبت دیدند

 




تاریخ : یکشنبه 89/8/30 | 8:57 عصر | ماهین نیوز : ماهین نیوز | نظر